چگونه هدفمند تبلیغات کنیم؟



در این نوشته قصد داریم بگیم ضرورت تبلیغات هدفمند چیست و چگونه هدفمند تبلیغات کنیم.
انجام تبلیغات نیازمند صرف بخشی از هزینه کسب و کارهاست و در نتیجه، گرفتن بیشترین بازدهی از تبلیغات انجام شده، هدف همه‌ی سازمان‌هاست.

تبلیغات هدفمند چیست؟

تبلیغات هدفمند یا (Targeted Advertising) نوعی از تبلیغات است که افراد را با ویژگی‌های مهمی مثل علاقه‌مندیها، الگوهای رفتاری، خریدهای قبلی و… دسته‌بندی می‌کند تا بتواند محتوای موردنظر را به گوش مخاطبانی با بیشترین شباهت رسانده و بهترین نتیجه را بگیرد.

مهمترین موضوع در تبلیغات هدفمند، دسته‌بندی بازار یا (Market Segmentation) هست که با قراردادن مخاطبان در دسته‌های مختلف، مناسب‌ترین دسته را برای محصول خود انتخاب کرده و در انجام تبلیغات روی آن دسته خاص تمرکز می‌کنیم.

چرا تبلیغات هدفمند؟

  • بیشترین سود به مخاطب می‌رسد: با دسته‌بندی درست بازار و شناخت علایق مشتریان، نیاز مشتری به درستی ارزیابی شده، تبلیغات به صورت شخصی سازی شده و گزینشی به او نشان داده می‌شوند و دقیقا محصول مورد‌نیازش به او معرفی می‌شود و چیزی که به او مرتبط است به دستش میرسد؛ درنتیجه رضایتمندی حاصل می‌شود.
  • بیشترین بازدهی از تبلیغات حاصل می‌شود: در نتیجه رضایت مشتری، فروش کسب و کار بالاتر رفته، بازگشت سرمایه صورت می‌گیرد و هزینه تبلیغاتشان کاهش می‌یابد؛ درنتیجه بودجه صرف شده برای تبلیغات، به بهترین نتیجه و بیشترین اثربخشی منجر می‌شود. علاوه بر همه این منافع، مشتری وفادار و راضی، خودش نوعی تبلیغات برای برند محسوب می‌شود.
تبلیغات هدفمند

برای تبلیغات هدفمند:

1. بازار را دسته‌بندی کنید.

برای دسته‌بندی مخاطبان می‌توانید به موقعیت جغرافیایی، موضوعات موردعلاقه، مشخصات فردی(مثل سن، جنسیت، شغل، تحصیلات و…)، سبک زندگی و… توجه کنید.

برای دسته‌بندی بازار می‌توانید از روشهای زیر استفاده کنید:

  • تبلیغات متنی که افراد را بر اساس رفتاری که در موتورهای جستجو ازخود نشان می‌دهند مانند موضوعاتی که درموردشان جستجو می‌کنند یا وب‌سایتهایی که بازدید می‌کنند، مورد هدف قرار می‌دهد.

به طور مثال در شبکه اجتماعی مثل فیسبوک، مخاطبان را براساس داده‌های دریافتی از آنها مثل سن، جنسیت، موضوعات موردعلاقه و… موردهدف قرار می‌دهد یا ممکن است کاربرانی را که صفحات خاصی را دوست دارند انتخاب کند. رویکرد دیگر انتخاب مخاطبان براساس علاقه‌مندی‌های دوستان و اطرافیان افراد هست که موضوعات موردعلاقه آنها را نشان کاربران می‌دهد.

  • تبلیغات براساس موقعیت جغرافیایی که شامل ارائه تبلیغات به یک ناحیه خاص جغرافیایی است و در هر بازه زمانی، به مخاطبان خاصی از آن شهر یا محله، تبلیغات را نمایش می‌دهد.
  • تبلیغات ریتارگتینگ (Retargeting) که یکی از انواع بسیار مرسوم تبلیغات و انتخاب بازار هدف در ایران هم هست. تبلیغات ریتارگتینگ به نوعی دنبال کردن مخاطبان براساس علاقه‌مندیشان از یک سایت به سایت دیگر است. بعد از اینکه کاربر از یک سایت بازدید کرد و بدون خرید سایت را ترک کرد، تبلیغات ریتارگتینگ شما در وبگردی‌های او به او نمایش داده می‌شود تا کاربر دوباره به سایت بازگشته و خرید انجام دهد و تبدیل به مشتری شود.
هدف گذاری دقیق

2. برنامه اصولی و دقیق

هیچ مرحله ای از فرآیند تبلیغات نباید بدون برنامه‌ریزی دقیق انجام شود. قبل از شروع تبلیغات، اهدافتان را یادداشت کرده و مزایای رقابتیتان را نسبت به بازار مشخص کنید. برنامه زمانیتان را برای انجام مراحل مختلف تبلیغات بچینید و فرآیند تولیدمحتوا و پیامی که قرار است به مخاطبان برسانید را مشخص کنید. همچنین برنامه‌ای برای ارزیابی میزان دستیابی به اهدافتان درنظر بگیرید.

3. آنالیز آمار قبل و بعد از تبلیغات

اهمیت آنالیز آمار قبل و بعد از انجام تبلیغات به حدی زیاد است که اگر این مرحله به درستی انجام نشود، می‌تواند منجر شود شما یک اشتباه تبلیغاتی را بارها تکرار کنید و بخش زیادی از هزینه خود را هدر دهید! قبل از شروع تبلیغات آمار بازدید و فروش خود را محاسبه کنید تا بتوانید با آمار جدید بعد از انجام تبلیغات مقایسه کنید. این کار باعث پیداکردن بهترین و اثزبخش‌ترین الگوی تبلیغاتی برای شما می‌شود.

4. تخمین بودجه

باتوجه به بازار تبلیغات، می‌توان تا بینهایت در آن هزینه کرد! از آنجایی که بودجه‌های تبلیغاتی معمولا محدود است، منطقی‌تر است با تخمین و اختصاص دادن بودجه موردنظرمان به تبلیغات، الگوی تبلیغاتی مناسب کسب و کارمان را اصولی‌تر و همچنین ساده‌تر پیدا کنیم. همچنین حتما برای هر مرحله از تبلیغات، بودجه مخصوصی را معین کنید تا بهترین بازدهی را از تبلیغات گرفته و هدررفت منابع نداشته باشید.

5. تولید محتوای تبلیغاتی

مهمترین کار بعد از انجام همه‌ی این مراحل، تولید محتوای تبلیغاتی جذاب است. محتوای تولیدشده باید برای دسته هدف جذاب باشد و متناسب با سلیقه هر دسته تولید شود. اگر محتوا درست، مرتبط و جذاب نباشد، تمام زحمات قبلی را می‌تواند بی‌اثر کند!

حتما بخوانید: بازاریابی سبز چیست و برای چه کسانی مناسب است؟

مقایسه فضای آفلاین و آنلاین در تبلیغات هدفمند

فرض کنید برای تبلیغ کسب و کارتان قصد اجاره بیلبورد دارید. لازم است مدتی را منتظر خالی شدن جایگاه موردنظرتان باشید. بعد از آماده کردن طرح موردنظر و نصب روی بیلبورد، تبلیغات شما به نمایش افراد درمی‌آید.

بعد از گذشت چند ماه و اتمام تبلیغات، شما احتمالا هیچ دیدی از نتیجه هزینه و تبلیغاتتان ندارید! لازم است گروهی از افراد را برای جستجو و پرسش و نظرسنجی از افراد استخدام کنید تا متوجه شوید چه تعداد از افراد تبلیغات شما را روی بیلیورد دیده‌اند و چه حسی نسبت به تبلیغ شما گرفته‌اند و آیا متوجه محصول شما شده‌اند یا نه! و تازه افرادی که تبلیغات شما نظرشان را جلب کرده است، ممکن است اصلا نیازی به محصول یا خدمات شما نداشته باشند و این یک باخت کامل است!

اینجاست که اهمیت تبلیغات هدفمند روشن می‌شود. در فضای آفلاین و تبلیغات مشابه تبلیغات بیلبوردی، تنها شما هستید که به صورت یک سویه صحبت می‌کنید و امکانی برای شنیدن نظرات و بازخورد کاربران ندارید. اما در فضاهایی مثل اینستاگرام یا توییتر، امکان نظردادن در مورد تبلیغ و محصول و شکل‌گیری تعامل اثربخش به خوبی فراهم است. از طرفی شما با دسته‌بندی بازار، که بالاتر توضیح دادیم، می‌توانید تبلیغات را فقط به افرادی که محصول یا خدمات شما را نیاز دارند نشان دهید و خب این یعنی بیشترین بازدهی از تبلیغات!

نکته دیگر اینکه در فضای آفلاین مانند بیلبورد، اکثر تبلیغات به صورت ثابت و صامت است در حالی که در فضای آنلاین و دیجیتال امکان تبلیغات صوتی و ویدیویی به راحتی فراهم است که این تبلیغات باعث ارتباط بهتر کاربر با موضوع و بهتر درک کردن موضوع موردهدف تبلیغ می‌شود.

شکست تبلیغاتی

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم ابتدا با توضیح اینکه تبلیغات هدفمند چیست و چرا لازمه‌ی همه‌ی کسب و کارهاست، ضرورت تبلیغات هدفمند را به شما نشان دهیم. تقسیم بندی بازار یکی از اولین و مهمترین مراحل در انجام هر نوع تبلیغات است و سپس برنامه‌ریزی دقیق و اصولی برای طی کردن ادامه مسیر تبلیغاتی و همچنین آنالیز آمار قبل و بعد از تبلیغات لازم است انجام شود. قدرت محتوای تبلیغاتی جذاب را هرگز دست‌کم نگیرید که به شدت باعث موفقیت یا شکست یک پروسه‌ی تبلیغاتی می‌شود! در انتها با مقایسه‌ی تبلیغات آنلاین و آفلاین متوجه می‌شویم که تبلیغات دیجیتال و آنلاین گزینه خیلی مناسبتری برای انجام تبلیغات هدفمند است و لازم است هر سازمانی باتوجه به اهدافی که دارد اقدام به انجام تبلیغات کند.

منبع

https://whatis.techtarget.com/definition/targeted-ad-targeted-advertising

آموزشتبلیغاتکسب و کار

بازاریابیتبلیغاتتبلیغات هدفمندتریبونریتارگتینگکسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *