بازاریابی سبز چیست و برای چه کسانی مناسب است؟


در این نوشته میخواهیم به زبان ساده راجع به بازاریابی سبز صحبت کنیم و ببینیم اصلا این رنگ دادن به کسب و کارها از کجا شروع شد و چه اهمیتی داره و برای چه دسته از افراد مناسب تره!

 

 

اصطلاح “بازاریابی سبز” از اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990 میلادی مشهور شد. این فرآیند منجر به منتشر شدن یکی از اولین کتابهای بازاریابی سبز به نام “Ecological Marketing” شد.

در سال 1987 بیانیه ای توسط کمیسیون جهانی محیط زیست با این پیام منتشر شد: تامین نیازهای حال حاضر بشر بدون در خطر انداختن توانایی نسلهای آینده در تامین نیازهای خود! این بیانیه به عنوان “Brundtland Report” معروف شد و منجر به گامی دیگر به سوی تفکر گسترده در مورد پایداری در فعالیت های روزمره شد.

بعد از این، کتاب ها و مقاله های مختلفی راجع به اهمیت موضوع منتشر شد و کمپین ها و فعالیت های محیط زیستی گسترده ای شکل گرفت.

بازاریابی سبز کم کم تبدیل به روشی شد تا شرکت های مختلف با استفاده از آن مشتری های بیشتری جذب کنند و با شعار حامی محیط زیست، توجه رسانه ها و دوست داران محیط زیست را به خود جلب کنند!

 

بازاریابی سبز، پاک ترین روش بازاریابی

تعاریف زیادی راجع به بازاریابی سبز وجود دارد. یکی از این تعاریف رو ببینیم: بازاریابی سبز، بازاریابی خدمات و محصولاتیست که نه تنها استفاده از آن ها به بهبود محیط زیست کمک میکنه، بلکه در هیچ یک از مراحل طراحی، تولید، عرضه، مصرف، تجزیه و… آسیبی به محیط زیست وارد نمیکنه!

بازاریابی سبز تنها به ارائه محصولات یا خدمات سازگار با محیط زیست محدود نمیشه و شامل هر نوع خدمات و اقدامات در راستای کمک به محیط زیست هست. نکته بسیار مهمی که نباید فراموش کنیم اینه که وقتی ادعای دغدغه های محیط زیستی داریم، باید آن را در تمامی فعالیت های خود در فرآیند ارائه خدمات رعایت کنیم.

وقتی شما تصمیم می گیرید کسب و کارتان را به سوی اهداف سبز و محیط زیستی سوق دهید، باید این واقعیت را بپذیرید که احتمالا افرادی جذب خدمات شما خواهند شد که مثل شما به محیط زیست و دنیایی که در آن زندگی میکنند، اهمیت می دهند و حاضرند در قبال خرید اینگونه محصولات، هزینه بیشتری بپردازند چرا که خدمات و محصولات سبز معمولا به عنوان کالای لوکس شناخته شده و قیمت بالاتری دارند.

بازاریابی سبز شما زمانی شروع می شود که فعالیتهای محیط زیستی شما مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و از جذابیت و کیفیت مناسبی برخوردار باشند تا آن ها را ترغیب کند باز هم از خدمات شما استفاده کنند.

بایدها و نبایدهای بازاریابی سبز!

از مهم ترین دلایلی که کسب و کارها به این نوع بازاریابی روی می آورند:

  • دسترسی به بازارها و مخاطبین جدید: قدم گذاشتن در این حوزه شما را وارد مجموعه بزرگی از سازمان ها و بازارها می کند که دغدغه های بزرگتری از صرفا تولید و عرضه خدمات و سودآوری دارند.
  • مزیت رقابتی: حتی اگر در حوزه فعالیتی شما رقیب های بزرگ و پرقدرتی وجود داشته باشد، بازاریابی سبز برای شما یک مزیت رقابتی محسوب شده و بین شما و دیگر رقیبان تجاریتان فاصله ی زیادی ایجاد می کند.
  • دسترسی به مصرف کنندگان خاص: نکته ای که وجود دارد این است که به هرحال شما با استفاده از این نوع بازاریابی، مصرف کنندگان خاص خودتان را پیدا می کنید که در صورت ارائه اصولی خدمات، به شما اعتماد کرده و مشتری وفادار شما می شوند؛ در نتیجه با این کار رقیبان خود را کاهش داده و جایگاه با ثبات تری در بازار پیدا خواهید کرد.
  • افزایش محبوبیت و اعتماد به برند: با وجود همه ی موارد گفته شده و در صورتی که کار خود را به درستی انجام دهید، برندی خواهید داشت که مورد اعتماد مردم است و بین مردم محبوبیت خواهید داشت.
  • تصویرسازی اجتماعی و مسئولیت پذیری: یکی از مهم ترین عوامل موفقیت شما در این حوزه، مسئولیت پذیری است. مسئولیت پذیری در قبال نقشی که در بهتر شدن حال کره زمین می توانید داشته باشید و واقعا اهمیت دادن به محیط اطراف خود که نتیجه اش می شود ساختن یک تصویر اجتماعی خوب برای کسب و کارتان.

خب حالا شما با اطلاع از تمامی مزایایی که بازاریابی سبز می تواند برای کسب و کارتان داشته باشد، تصمیم می گیرید وارد این حوزه شوید. اما باید حواستان به یک نکته باشد!

همانقدر که بازاریابی سبز می تواند باعث رشد کسب و کارتان شود، می تواند کسب و کار شما را به طور کامل زمین بزند! چطور؟ احتمالا اصطلاح پول شویی را شنیده اید. اصطلاحی داریم به نام سبزشویی، (Green Washing) که معادل همان پول شویی ولی در فعالیت های محیط زیستی است. به این صورت که افرادی ابتدا ادعای کسب و کار سبز و محیط زیستی می کنند ولی در بسیاری از مراحل کارشان تناقض های زیادی بین حرف و عملکردشان دیده می شود. این جور مواقع شاید در ابتدا توجه مشتریانی را به خود جلب کنند، ولی به زودی دستشان برای مردم رو شده و  دیگر مخاطبی نخواهند داشت.

از این رو قبل از شروع بازاریابی سبز باید حتما این موارد را در نظر بگیرید:

  • رویکرد سبز شما باید جامع و همه جانبه باشد، به این معنی که این رویکرد باید در تمامی فعالیت های کوچک و بزرگ شما دیده شود. از آنجایی که مردم اکثرمواقع به ادعاهای محیط زیستی شک دارند و فکر می کنند کسب و کارها فقط به فکر سود خودشان هستند، باید مراقب تمام فعالیت های خود و تاثیری که این فعالیت ها بر محیط می گذارند باشید.
  • صداقت و شفافیت را از همان ابتدا جزو اصول کاری خود قرار دهید! از استفاده از شعارهای تبلیغاتی کلی و ناواضح (مانند: قابل بازیافت، قابل تجزیه، سازگار با محیط زیست و…) بپرهیزید و به جای آن به طور واضح توضیح دهید که اقدام محیط زیستی شما چیست. مثلا اگر فقط بسته بندی تجزیه پذیری طراحی کرده اید، آن را به طور واضح بیان کنید.
  • هرگز کیفیت محصول را فدای رویکرد سبزتان نکنید! در نهایت مشتریان برای محصولی هزینه پرداخت می کنند که از کیفیت خوبی برخوردار باشد.
  • آموزش مخاطبان را جدی بگیرید. با وجود اینکه امروزه اهمیت حفاظت از محیط طبیعی برای عده زیادی روشن شده است، بازهم جمعیت زیادی از مردم، از تاثیری که انتخاب هایشان به طور خواسته یا ناخواسته باعث آسیب به محیط زیست می شود اطلاعی ندارند. به مخاطبان خود توضیح دهید که چرا و چگونه فعالیت های شما و استفاده از خدماتتان باعث کمک به حفظ محیط زیست می شود.
  • تاییدیه از موسسات معتبر محیط زیستی بگیرید و شاخصه های مختلف محیط زیستی را در کسب و کارتان رعایت کنید. منطقیه که مردم به کسب و کاری که توسط موسسات مطمئن تایید شده است بیشتر اعتماد می کنند.
  • با مشتریان خود دوست باشید! تعامل پایدار و صمیمانه با مشتریانتان را هرگز فراموش نکنید. البته این موضوع صرفا مربوط به بازاریابی سبز نیست و قابل تعمیم به همه نوع کسب و کاری هست.

 

سبز باشید، زمین را حفظ کنید!

حتما بخوانید: چگونه هدفمند تبلیغات کنیم؟

بازاریابی سبز برای چه کسانی مناسب است؟

خب رسیدیم به اینکه این نوع بازاریابی مناسب چه کسانی است!

شاید عجیب به نظر برسد ولی این بازاریابی برای همه مناسب است! نکته مهم هدف گذاری و مسئولیت پذیری است. هر کسب و کاری می تواند به نوع خودش قدمی در راستای کمک به سبزتر بودن دنیایی که همه در آن زندگی می کنیم بردارد.

با باز طراحی فرآیند تولید محصولاتمان، نحوه ی ارائه خدمات، اختصاص دادن بخشی از سود کسب و کارمان به کمک به پروژه های محیط زیستی و مهم تر از همه قدم برداشتن در مسیر آگاهی بخشی عمومی در این حوزه و حمایت از برنامه های آموزشی و… . کارهایی که می شود در این حوزه انجام داد خیلی بیشتر از این حرف هاست. نباید فراموش کنیم که موفقیت در این مسیر به تنهایی میسر نمی شود و نیازمند همراهی هر فرد از هر اجتماعی به اندازه ی توانش است!

 

 

نتیجه گیری

فراموش نکنید که قبل از شروع هرکاری باید برنامه ریزی درست و تحقیقات جامعی انجام داد. متاسفانه اکثر مردم معتقدند که بازاریابی سبز منحصرا به تبلیغ محصولات با ویژگی های محیطی اشاره دارد. کسب و کارهایی را که از شعارهایی مثل قابل بازیافت، سازگار با محیط زیست، ارگانیک و… استفاده میکنند با بازاریابی سبز مزتبط می دانند در حالی که این ها فقط نشانه هایی از بازاریابی سبز است و بازاریابی سبز مفهوم بسیار وسیع تری دارد!

توصیه ما به شما _به عنوان کسب و کار کوچکی که سعی در اثر گذاری بر محیط اطرافش دارد_ این است که با برنامه وارد این حوزه شوید و صداقت را در تمام مراحل این مسیر فراموش نکنید. مطمئن باشید اگر نتوانید همه را مشتری خود کنید، قطعا مشتریان وفادار خود را پیدا خواهید کرد!

دست به دست هم کمک به داشتن دنیایی سبزتر برای خود و آیندگانمان می کنیم:)

تبلیغاتکسب و کارمحیط زیست

بازاریابیبازاریابی سبزتبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *